Merendeel bedrijven blijft hangen in oude vergadermethoden

Focus op gemak en bereikbaarheid gemiste kans volgens meetingplatform

Bij slechts een vijfde van de werkgevers worden moderne, alternatieve vergadermethoden toegepast. Denk hierbij aan methoden zoals lopend vergaderen, het organiseren van een informatiemarkt of andere creatieve alternatieven. En dat terwijl 86 procent van de bedrijven vergaderen een belangrijk onderdeel vindt van het bedrijf. Dat blijkt uit rondgang van online meetingplatform Worldmeetings onder meetingprofessionals.

Vergaderalternatieven worden veelal gecreëerd om te inspireren, aan te sporen tot meer beweging of om tijd te besparen. Zo nemen vergaderaars bij Apple elk half uur pauze om fris te blijven en mogen er bij Google niet meer dan tien mensen deelnemen aan een vergadering. “Gezien de vele voordelen van alternatieve vergadermethoden, is het opmerkelijk dat bij Nederlandse bedrijven hier nog weinig aan wordt gedaan”, vertelt Inge van Rooij, adjunct-directeur van Worldmeetings.

Extern versus intern

De grote meerderheid van de respondenten (managers, secretaresses, boekers en andere meetingprofessionals) verkiest intern vergaderen boven extern vergaderen, met maar liefst 65 procent. Als er dan wel extern wordt vergaderd, kijkt men meer naar bereikbaarheid en gemak dan naar in hoeverre een vergaderlocatie inspirerend is. Ruim 94 procent van de respondenten geeft aan dat een vergaderlocatie geen gedoe moet opleveren. Van Rooij: “Dat is eigenlijk een gemiste kans, want juist inspirerende vergaderlocaties zorgen voor meer creativiteit en beweging in een meeting.”

Duurzaamheid hoog op agenda

Naast gemak en bereikbaarheid is duurzaamheid een belangrijke pijler voor veel boekers. 73 procent van de respondenten vindt het belangrijk dat locaties zich inzetten voor de maatschappij. Daarbij heeft 53 procent voorkeur voor een ‘groene’ vergaderlocatie. Bovendien geeft 66 procent aan dat het bedrijf waarvoor ze werkzaam zijn, ‘erg betrokken is met MVO en duurzaamheid’.

Van Rooij: “We zitten inmiddels 25 jaar in het vak en hebben ons altijd erg op het milieu en de maatschappij gericht. Daarom vinden we het erg fijn om te zien dat managers, secretaresses en andere meetingprofessionals net zo veel bezig zijn met duurzame locaties als wij.”